adidas ma jedną z najciekawszych historii wśród wszystkich firm ze swojej branży. Historia marki to opowieść o dwóch braciach, którzy wspólnymi siłami rozpoczynali biznes, by w końcu podążyć własnymi ścieżkami i kontynuować karierę oddzielnie. Dziś niemiecki brand należy do czołowych producentów obuwia sportowego w Europie, a buty sportowe adidas znane są na całym świecie.
Jak to się zaczęło?
Bracia Dasslerowie, Adolf i Rudolf, w 1924 roku założyli przedsiębiorstwo Gebrüder Dassler Schuhfabrik. Przedsiębiorcy zajmowali się wytwarzaniem butów dla żołnierzy Wehrmachtu. Dostarczali też obuwie dla wybitnych lekkoatletów. Pierwszą poważną imprezą sportową, na której Dasslerowie zaopatrywali sportowców w buty, były igrzyska olimpijskie w roku 1928, które odbywały się w Amsterdamie. Lina Radke, lekkoatletka z Niemiec, zdobyła wtedy złoto w biegu na 800 metrów, mając na sobie właśnie obuwie wykonane przez Adolfa i Rudolfa. Również w fabryce Gebrüder Dassler Schuhfabrik powstały buty sportowe adidas dla reprezentantów Niemiec oraz Stanów Zjednoczonych, którzy startowali w Letnich Igrzyskach Olimpijskich w Berlinie w 1936 roku. Na imprezie w butach Dasslerów wystąpił między innymi Jessie Owens, który też mógł się pochwalić ogromnymi sukcesami.
Rozstanie braci Dasslerów
Po zakończeniu II wojny światowej między braćmi coraz częściej dochodziło do sporów. W końcu postanowili rozdzielić działalność i każdy z nich zaczął prowadzić własną firmę. Adolf założył markę adidas, natomiast Rudolf nazwał swój brand Puma.
Geneza nazwy adidas i logo
Nazwa adidas powstała w wyniku połączenia zdrobnienia od imienia Adolf, czyli „Adi” z trzema pierwszymi literami nazwiska Dassler, czyli „Das”.
Kultowe logo w postaci trzech pasków to bezpośrednie nawiązanie do wzmocnienia konstrukcji, jakie stosowano w butach sportowych adidas. Trzy skórzane paski usztywniały cholewkę i czyniły ją solidniejszą. W końcu zdecydowano, że jest to na tyle charakterystyczny element, by mógł stać się on częścią identyfikacji wizualnej firmy.
Kariera Adolfa Dasslera
Osamotniony Adolf radził sobie bardzo dobrze. W prowadzeniu biznesu pomagał mu jego syn – Horst. Dzięki temu w 1949 cały świat mógł zobaczyć buty sportowe adidas, które miały gumowe ćwieki w podeszwie. Było to innowacyjne, jak na tamte czasy, obuwie do piłki nożnej. W butach tych reprezentacja RFN pokonała reprezentację Węgrów na piłkarskich mistrzostwach świata. Wydarzenie to sprawiło, że buty sportowe adidas zyskały ogromną popularność, a Adolf mógł rozwijać działalność i rozszerzać asortyment marki. W końcu w ofercie adidasa zaczęły pojawiać się też buty dedykowane innym dyscyplinom sportowym, takim jak tenis, koszykówka, siatkówka, piłki ręcznej czy sporty siłowe.
Współprace Adolfa Dasslera
Jeszcze za czasów Adiego marka adidas współpracowała z wieloma znanymi sportowcami. Produkty niemieckiej firmy promowali takie sławy jak Muhammad Ali, Franz Beckenbauer czy Max Schmeling. Strategia ta okazała się bardzo korzystna i wpisała się na stałe w działania marketingowe przedsiębiorstwa. Aktualnie buty sportowe adidas są nie tylko reklamowane przez sławne osoby, ale i powstają z ich udziałem, bowiem brand zaprasza do kooperacji wielu sportowców, artystów czy projektantów mody, co owocuje wieloma modelami znakomitego obuwia.
Pełna oferta marki adidas – buty, odzież i akcesoria znajdują się w sklepie ButySportowe.pl na http://butysportowe.pl/adidas,marka,AD/